-
Τα ορόσημα της γλωσσικής ανάπτυξης ενός παιδιού αποτελούν ένα μοντέλο τυπικής ανάπτυξης. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει οτι όλα τα παιδιά κατακτούν τα στάδια ανάπτυξης λόγου και ομιλίας ακριβώς στην ίδια ηλικία. Εάν όμως παρατηρήσουμε μεγάλη απόκλιση των δεξιοτήτων λόγου του παιδιού μας σε σχέση με τα στάδια της τυπικής γλωσσικής ανάπτυξης, τότε καλό θα ήταν να απευθυνθούμε σε κάποιο ειδικό. Κατα την ανάπτυξη ενός παιδιού υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις οι οποίες θα πρέπει να μας αφυπνίσουν, ώστε να λάβουμε μια σωστή και ολοκληρωμένη αξιολόγηση.
Παρουσιάζει σημαντική καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας με βάση τα στάδια της τυπικής ανάπτυξης.
o Όταν δεν παράγει ήχους, στην ηλικία των 12 μηνών.
o Όταν δεν χρησιμοποιεί λεξούλες για να ζητήσει κάτι στην ηλικία των 18- 24 μηνών.
o Όταν δεν σχηματίζει προτάσεις, στην ηλικία των 2-3 ετών.
o Όταν δυσκολεύεται να παράγει ή μπερδεύει ήχους σε μια λέξη.
o Όταν παραλείπει ή αντικαθιστά ήχους ή και συλλαβές σε μια λέξη.
o Όταν έχουν δυσκολίες στην ροή του λόγου, π.χ. επαναλαμβάνει τα πρώτα γράμματα ή τις πρώτες συλλαβές ή ολόκληρες λέξεις διακόπτοντας τη ροή της ομιλίας του (π.χ «κκκότα», «μαμαμαμά»), επιμηκύνσεις ήχων και μπλοκαρίσματα.
o Όταν δεν βρίσκει τις κατάλληλες λέξεις που χρειάζεται για να εκφραστεί
o Δεν διατηρεί βλεμματική επαφή με τους συνομιλητές του.
o Δυσκολεύεται να επικοινωνήσει λεκτικά αλλά και μη λεκτικά, με αποτέλεσμα να μην γίνεται κατανοητό από το περιβάλλον του.
o Θυμώνει ή γίνεται επιθετικό χωρίς λόγο ή για λόγους που δεν θεωρείτε εσείς σημαντικούς.
o Παίζει μόνο του ή απομονώνεται κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
o Επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις που μόλις άκουσε ή έχει ακούσει πριν από ώρα.
o Αναστατώνεται όταν αλλάζει το πρόγραμμά του και η ρουτίνα του.
o Δίνει την εντύπωση ότι δεν κατανοεί εντολές.
o Δίνει την εντύπωση ότι δεν κατανοεί ερωτήσεις, δίνοντας συνήθως άσχετες απαντήσεις.
o Δίνει την εντύπωση ότι δεν προσέχει όταν του μιλάνε.
o Tο παιδί σας δεν μιλάει ενώ εσείς πιστεύετε ότι μπορεί να μιλήσει και «χαιδεύεται».
o Το παιδί σας μιλάει επιλεκτικά όταν θέλει εκείνο ή σε όποιον θέλει.
o Διακόπτει διαρκώς και δεν περιμένει τη σειρά του.
o Όταν αφηγείται ένα γεγονός ή περιγράφει κάτι παραλείπει σημαντικά στοιχεία ή δεν διατηρεί μία λογική σειρά με αποτέλεσμα να μην γίνεται συχνά κατανοητό.